tirsdag den 13. november 2018

Vi er kommet for at leve




Af: Birgitte Vestergaard Andersen
Forlag: Brændpunkt
Sideantal: 288

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatter og forlag. Alle meninger er mine egne.

Alma har en god familie. De klarer sig godt, og hun mangler ikke noget. Det skulle da lige være at blive en del af den populæreste gruppe i klassen. Og måske nogle flere likes på Instagram. Najma vil gerne være bedre til dansk, være mindre ensom - og måske endda glemme nogle af de ting, der skete i Syrien.
"I samme nu hun åbnede telefonen og kiggede, blev hun fyldt af den gode, varme følelse, som de røde markeringer ved Facebook-appen altid udløste. Hendes opslag havde fået opmærksomhed." (Citat side 92)
For Alma er det vigtigt at være rigtig. At være smart nok, god nok, populær nok. Og, måske især, på de sociale medier. Det er bare rigtig svært for hende at navigere rundt i de sociale spilleregler. Desuden kan det være rigtig svært at vælge - for hvad er vigtigst? At være sig selv, eller at gøre sig populær, selvom det ikke sker på en måde, man har lyst til?
For Najma er det også vigtigt at være sig selv. Det er bare svært for hende at finde ud af, hvem hun er, nu hvor hun er kommet fra Syrien til Danmark. Sproget er svært, landet er koldt, og der er så mange sociale spilleregler og en ny kultur, hun ikke helt forstår. Det er som to verdener. En derhjemme og ind i verden uden for lejligheden.

Vi er kommet for at leve er en fortælling om to meget forskellige piger, der hver i sær kæmper for at passe ind. Det er en roman med fokus på sociale medier og hvordan de unge bruger dem til at iscenesætte sig selv og fremstå, som de gerne vil ses. Hvordan det kan være et fællesskab, men også en farlig vej at bevæge sig ned af. Samtidig er det en roman der kigger ind i en anden verden. En verden, hvor fortiden er præget af krig, flugt og sorg. Hvor det også handler om at passe ind - bare ikke via billeder og likes.

Jeg var vild med de første 2/3 af fortællingen. Jeg følte, at her var en voksen, der havde fanget, hvor vigtigt det er for unge, at være en del af noget, der er større end dem selv. Ikke med en løftet pegefinger, men med en viden om, hvad der sker, når de unge (og voksne) bliver fanget i et spind af likes, delinger og kommentarer. Jeg tror mange vil kunne sætte sig i Almas sted.

For mig er det, selvfølgelig, sværere at sætte mig i Najmas sted. Jeg er ikke flygtet fra en helt anden kultur, et andet sprog, ja nærmest en anden verden. Jeg ved ikke, hvordan det er, ikke at forstå de mennesker, jeg omgiver mig med. Men forfatteren formår at skildrer Najmas tanker og følelser på en fin og billedrig måde. Så det var ikke svært at føle med hende.

Jeg vil ikke spoile noget i denne anmeldelse. Men som i de fleste YA-bøger sker der noget verdensomvæltende for Alma som gør, at hun må genoverveje sine valg. Egentligt et plot jeg tænker er realistisk nok, omend sat lidt på spidsen.
For Najma føler jeg ikke, der er helt samme udvikling. Hendes historie er ligesom for stor, til at være en af to fortællinger i romanen. Det kunne snildt have sin egen bog, for jeg tror, der er meget mere bag det, end hvad der er kommet med. Jeg savnede at vide noget mere om hendes familie, om deres indbyrdes forhold og reaktioner på alt det, der er sket.

Den sidste tredjedel af bogen var jeg desværre ikke vild med. Her følte jeg, det blev lidt for moralsk. Det er svært at forklare hvorfor, uden at spoile noget - så spørg endelig ind, hvis I vil have en uddybning. Desuden var jeg ikke glad for slutningen. Jeg står tilbage med for mange spørgsmål. Egentligt kan jeg godt se, hvorfor slutningen er, som den er, når man tænker den ind i Najmas kontekst og det liv, hun lever. Men det irriterede mig alligevel. Igen - det er svært ikke at spoile. Hvis du har læst bogen, så skriv endelig til mig - jeg vil gerne snakke om den!

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Jeg færdiggjorde bogen på en nattevagt. Sygt kedelig info. Beklager, gik simpelthen kold på en god bonusinfo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar