lørdag den 8. september 2018

Før og efter Selma


Af: Camilla Wandahl
Forlag: Høst & Søn
Sideantal: 116
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Laura er veninde med Selma. Selma er vild, og Laura følger med. For Selma sætter reglerne, og hvis man vil være veninder med Selma, må man følge de regler, der er. Og Laura har brug for Selma - for hun er den eneste der forstår, hvad der sker derhjemme. Ikke stiller for mange spørgsmål, men bare er der.
"Det er jo ikke, fordi jeg vil noget med Oliver. Jeg kan da godt se, at han er lækker, men han er Selmas, og det er jeg udmærket klar over. Og det er vel helt naturligt, at man tænder lidt på en lækker fyr. Så længe der ikke sker mere end det, er det vel okay. Jeg tager min telefon frem og skriver hurtigt: Hey søde, Oliver gav mig jo bare sko på, jeg var jo skidefuld. Nothing happend ... okay? og sender." (Citat side 22)
Laura og Selma har ikke været veninder altid. Før var der Lærke. Men det gik galt, og så var Selma der. Selma har lært Laura mange ting. Hjulpet hende med at få dreadlocks, lært hende at ryge - og så er hun der. Der er så mange ting i verden, der ikke er fedt. Lauras mor ligger mest i soveværelset med nedrullede gardiner, faderen er skredet. Skolen er noget lort. Og det er så meget federe at drikke sig fuld, ryge smøger og hænge ud med Selma og Oliver og hele slænget. Så er der selvfølgelig også Shape, som Laura møder til en fest. Der er et eller andet over ham.

Før og efter Selma er en hardcore ungdomsroman. Den er ikke så lang, men den indeholder så meget. Så mange temaer, dilemmaer, tanker og følelser. Det er et helt andet liv der beskrives, end jeg selv havde som teenager. Men det fremstår stadig troværdigt.

Laura og Selma rummer begge usympatiske træk, men det er beskrevet på en måde, så jeg ikke bliver træt af at læse om dem. Faktisk modsat - jeg vil vide mere. Hvofor er de sådan? Hvad foregår der? Hvad er der sket i deres liv? Faktisk var romanen næsten for kort - jeg har så mange ubesvarede spørgsmål. Men det er ikke på en måde, så jeg føler der mangler noget. Tværtimod er det en roman der godt kan slutte på en ret åben måde.

Romanen er velskrevet sproget er flydende og passer med målgruppen. Forfatteren har virkelig formået at sætte sig ind i, hvordan der er i det miljø, hun beskriver.

Jeg håber, denne roman vil blive læst i de ældste klasser i folkeskolen - den kan helt sikkert bruges i undervisningen og sætte spot på en masse af de tanker og følelser unge går med. Også selvom den er ret hardcore og måske længere ude, end mange unge er.

Bogen får: 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg synes, romanen minder lidt om Provinspis. Der er i hvert fald lidt af de samme følelser og temaer i bøgerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar