mandag den 7. maj 2018

Monsun af stjerner - Sjælealkymi


Af: Katrine Williams
Forlag: mellemgaard
Sideantal: 356
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren. Alle meninger er mine egne.

Monsun af stjerner er fortællingen om 16 årige Stellas ret vilde liv. Hun er netop flyttet til Australien efter en tragisk ulykke hvor hun selv næsten druknede og hendes bedste veninde forsvandt. Nu skal hun starte på en frisk - men det er som om, fortiden forfølger hende. Og måske ikke endda hendes egen fortid.
"Jeg vidste ikke rigtigt, om jeg skulle tro på, hvad Castor havde fortalt om, at jeg lignede eller anden pige, som en gang havde såret Jared på en eller anden vis. Selv om en mærkelig fornemmelse lå og skurrede i baghovedet, ville jeg ikke under nogen omstændigheder lytte til de stemmer, for så blev Pandoras æske åbnet." (citat side 92)
Stella møder de mystiske fætre Castor og Jared allerede i flyet på vej til Australien. Det viser sig, at de kommer til at gå i skole sammen. Hun føler, hun bør holde sig fra dem - men på samme tid er der noget, der tiltrækker hende ved dem begge. Castor er flirtende og opsøgende mens Jared holder sig mere på afstand og virker vred og forvirret. Samtidig kæmper Stella med underlige drømme, der næsten virker som ægte flashbacks, en mor der er komplet fraværende - og samtidig skal hun falde til i et nyt land.

Monsun af stjerner er en fantasyfortælling om hvordan fortid, nutid og fremtid er flettet ind i hinanden. Den handler om at træffe valg, om at tro på ting, der virker til ikke at kunne finde sted. Der er rigtig mange elementer i fortælling. Sorg, skyld, fortid, fremtid, astronomi, sjælevandring - og helt almindelige teenageforelskelser.

Jeg må indrømme, jeg var lang tid om at komme i gang med bogen. De første 100 sider føltes enormt lange, og jeg var faktisk ved at opgive bogen. Herefter tog det lidt mere fart, og jeg fik læst den færdigt. Men det var som om, der manglede en balance. Enten var det hele for langstrakt eller også gik det lidt for hurtigt. For der sker sindssygt meget i denne bog - og allgievel føltes den lidt for lang. Der er mange tråde at holde styr på, og indimellem kneb det lidt for mig. Jegvar tiltrukket af ideen bag bogen, men jeg syntes desværre ikke, det fungerede helt så godt.

For det første er selve baggrunden for mig ikke realistisk. En ung, 16 årig pige mister sin bedste veninde og er selv nær druknet. Moderen er mest optaget af sin karriere og beslutter, at det er bedst for dem at flytte til Australien, men ikke sammen - for moderen selv skal lige have sin karriere i gang, mens Stella kan flytte ind hos sin moster. Jeg siger ikke, disse forhold ikke findes, men det virker som om der skulle være en grund til, Stella kom til at bo, hvor hun gør - og så var det lige det nemmeste. For mig behøvede bogen slet ikke foregå i Australien. Eller i 1986. Jeg ved ikke, hvorfor bogen er sat til at foregår der - måske der kommer svar i de følgende bøger?

En anden ting, der irriterede mig var veninden Alyssa. OBS - der kan forekomme spoilere nu! Alyssa viser interesse for Castor, som også Stella finder tiltrækkende. Men det viser sig, at det slet ikke er fordi Alyssa er vild med ham. Hun er nemlig vild med Stella. Det i sig selv er fint nok - men det fremstår nærmest som fyldstof i bogen. Det behøvede ikke være med. For mig føltes det som om, homoseksualitet lige skulle nævnes fordi, "det er helt okay at være lesbisk" - det har absolut ingen relevans for resten af fortællingen. Det behøvede simpelthen ikke være der. Det er i forvejen en ganske lang bog, så der behøver ikke være yderligere "fyldstof".

Det leder mig til, at bogen nemlig er lang. 356 sider. Jeg følte, der manglede en gennemredigering af bogen. Der er rigtig mange detaljer, der ikke behøver være nævnt. Jeg behøvede ikke en hel scene, hvor Stella og veninde spiller kroket - det føltes som noget, jeg skulle tvinge mig igennem, før det spændende element kom. Det ville måske gøre bogen lidt kortere og få den til at fremstå mere som en helhed.

De sidste 100-50 sider tog nemlig rigtig fart, og her sker der en hel masse ting, jeg syntes var spændende. Hvis det, der skete på de sider, var spredt mere ud gennem bogen, havde det klart været en fordel. Så havde jeg fået mere ud af læsningen og det havde føltes lettere at få alle (relevante) detaljer på plads.

Bogen får: 2/5 stjerner: **.

Bonusinfo: Jeg synes faktisk astronomi er spændende. Det er bare virkelig svært at forstå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar