mandag den 9. oktober 2017

Provinspis


Af: Ditte Wiese
Forlag: Carlsen
Sideantal:229
Originalsprog: Dansk

Denne bog er en gave fra forfatteren. Alle meninger er mine egne.

Provinspis er en rå ungdomsroman. Forfatteren har ikke lagt fingre imellem beskrivelserne af tanker, følelser, sex og stoffer. Den indeholder der hele, og så meget mere.
"Åh, hvor vil jeg gerne af sted. Jeg vil udforske og udfordres. Jeg vil opleve. Jeg vil se noget. Være noget. Nogen. Jeg vil være mig. Og ikke provinsskyggen af en, der ligner mig. Alle taler om, at man skal udfolde sit potentiale. Der er ikke noget, jeg hellere vil. Jeg er bare ikke sikker på, at mit potentiale kun rækker til at blive revisor ligesom min far og farfar. Og det er helt sikkert ikke mit potentiale kun at blive her." (Citat side 19)
Provinspis er fortællingen om Ida. Ida er intelligent og kan formeltig blive lige det hun vil. Men der er kun én ting, Ida vil. Væk. Væk fra provinsen og det pis, den byder hende. Idas mor er stukket af og hendes far holder alt for meget øje med hende. Det er kun bedstevennen, Jon, der nogenlunde forstår hende - og så alkoholen, der lægger en dæmper på det hele. Altså lige ind til Jon knalder med hendes næsten-veninde. Godt nok dukker Myggen op. Han vil Ida. Han vil også stofferne. Og Ida har svært ved at sige nej, når nu der er ikke er andet at lave i Provinsen. Men det er svært at holde sammen på det hele, når alting falder fra hinanden.

Provinspis er forfatterens debutroman - og en vældig god én af slagsen. Den rammer ned, lige der, hvor den skal. Sproget er ungt, men uden at være kliché. Forældrene er irriterende, skolen er irriterende, fremtiden er uvis. Jeg tror også, det er den ungdomsroman, jeg har læst, der beskriver sex så råt og detaljeret. Ikke vulgært - men ægte. Lige på.

Der er ingen løftede pegefingre. Der er stoffer, alkohol og pjæk. Noget, jeg ikke selv har stiftet så meget bekendtskab med. Jo, pjækket har jeg selvfølgelig - men den mængde alkohol og alle de stoffer kender jeg ikke personligt, men alligevel ganske godt fra mit job. Det fremstår troværdigt, den måde det er beskrevet på. Både virkninger og bivirkninger. Det fungerer. Ligesom karaktererne er troværdige på trods af deres (for mig) vilde liv.

En virkelig velskrevet og troværdig debutroman!

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Luna og jeg har doneret en del bøger til forfatteren, da hendes børns skole blev ramt af skimmelsvamp.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar