søndag den 22. maj 2016

Smagen af honning

Af: JG Gylling
Forlag: Brændpunkt
Sideantal: 143
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Smagen af honning er fortælling om det ganske normale ægtepar Bjørn og Joan og deres to døtre, Liv og Rosa. En umiddelbart helt almindelig familie. Dog gemmer familien hemmeligheder, der går langt tilbage og har store konsekvenser.

""Jeg kan først efter en elvte juli, for jeg skal på ferie med mine piger. Vi skal afsted i eftermiddag".Joan knuger telefonen hårdt i hånden. "Men det har stået på noget tid, og det bekymrer mig, så jeg må hellere blive undersøgt," fortsætter hun. Stemmen i den anden ende af forbindelsen er dyb og tydelig i rummet: "Er blødningerne tiltagende?" Spørger lægen." (Citat s. 28).
En af de første hemmeligheder, der dukker op i fortællingen, er Joans tiltagende blødninger fra underlivet. Noget der bekymrer hende, men som hun alligevel ikke deler med hverken sin mand eller sine døtre. Og sådan er der så meget, der ikke bliver delt. Noget med ecstacy og en fyr, der måske, måske ikke er den store kærlighed. Vredesudbrud og manglede opmærksomhed fra forældrene. Et par fremmede trusser i soveværelset. Og en dagbog fra ungdommen, der afslører dybe familiehemmeligheder.

Romanen er skrevet i et godt sprog, og de mange fortællinger undervejs flettes godt sammen. Der er sammenhæng og en fin symbolik gennem hele fortællingen. Et par gange stødte jeg på grammatisk fejl, hvilket altid generer mit øje
- især fordi det er 2. oplag! Det, der gør, at bogen ikke er fuldstændig mig, er blandt andet de mange gentagelser. Der går lang tid med ens beskrivelser af Joans blødninger - ikke noget, der er nødvendigt for at forstå omfanget af dem. Derudover synes jeg heller ikke forfatteren helt formår at give et reelt billede af tidens unge. I hvert fald ikke de unge, jeg kender.

Bogen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet i forvejen, fordi jeg rent faktisk har læst en del bøger på det sidste. Hurra!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar