søndag den 24. juni 2018

Blodmåne


Af: Katrine Engberg
Forlag: People's Press
Sideantal: 366
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Blodmåne er andet bind i serien om Kørner/Werner. Den kan læses selvstændigt, men jeg anbefaler at du læser første bind i serien først.

Politiassistent Jeppe Kørner og kollegaen Anette Werner kastes ud i endnu en drabssag. Første antagelse er, at det er en hjemløs, der har drukket sig ihjel. Men det viser sig at være en kendt modemand der er blevet slået ihjel. Nogen har formentlig hældt afløbsrens i en drink. Snart er der endnu et offer i sagen. Hvad er sammenhængen mellem de to, udover de er kendt i modebranchen?
"Hans død havde været alt andet end fredsommelig. Voldsomme opkastninger, munden, der blødte og smeltede. Det øjeblik, hvor smerten blev uudholdelig, men han var ude af stand til at råbe om hjælp. Panikken i øjnene, den rene frygt hos et menneske, der forstod, at han var ved at blive opløst indefra. Rædslen.” (Citat side 60)
Jeppe er kommet hjem fra en lang udlandsrejse. Han er klar til at kaste sig ud i arbejdet - men det bliver sværere end forventet da det viser sig, at Jeppes gode ven Johannes måske er indblandet.
Den pensionerede lektor i litteratur, Esther, er ikke indblandet denne gang - men hun tror, hun ved, hvad der binder ofrene sammen. Hun er faktisk helt overbevist om, at det populære radioprogram Mads & Monopolet spiller en rolle. Men hvad er op og ned i den her sag?

Katrine Engberg har gjort det igen. Skrevet en gennemtænkt og velskrevet kriminalroman. Ligesom hendes debutkrimi er denne roman velskrevet og gennemresearchet. Der er endnu gang styr på detaljerne op politiarbejdet. Forfatteren formår igen at kaste masser af muligheder ud til læseren - og at samle trådende til sidst.

Blodmåne er en intens krimi med masse af spænding og tempo. Der sker noget hele tiden, og bedst som jeg troede, jeg havde regnet det hele ud, viste der sig nye spor og plottwists. Spændingen bliver godt forløst og jeg sidder tilbage med følelsen af, at det hele går op i en højere enhed.

Jeg føler, at jeg i denne roman er kommet tættere på de to hovedpersoner, Jeppe og Anette. Der er mere personlighed og flere detaljer - noget jeg er rigtig glad for, da det giver mig en lyst til at vide mere. Der er ikke så meget af det personlige, at det overtager krimidelen, men så tilpas meget, at det føles som en ægte og troværdig fortælling.

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet, før billedet blev taget. En rolig nattevagt = At kunne komme foran med anmeldelser, men uden mulighed for at tage billeder.

1 kommentar:

  1. Jeg elsker når bøger kommer ind omkring modeverdenen, så selvom krimigenren ikke altid er en favorit lyder det som om jeg hellere må få fingrene i den her næste gang det kribler efter et sug i maven :)!

    SvarSlet