torsdag den 7. september 2017

Mareridt & Myrekryb

Af: Nick Clausen
Forlag: Facet
Sideantal: 232
Originalsprog: Dansk

Mareridt & Myrekryb er syv noveller med hver sit uhyggelige indhold. Der er både vampyrer, en klam fisk, masser af fugle, vand og en gammel, skummel dame.
"Yrsa smiler og holder pillen frem. "Værsgo. Det er mod smerten." Pludselig ved Emil, at hun lyver. Pillen er ikke mod smerten. Men hvad så? Kan det være en sovepille?" (Citat side 21)
Citatet ovenfor stammer fra den førte novelle, "Blod på tanden." Stakkels Emil er indlagt på hospitalet efter at have slået sit hoved, og der er mange ting, han ikke kan huske. Der kommer en sygeplejerske for at tage en blodprøve, og Emil forstår ikke helt, hvorfor det hele sker, og hvad der er op og ned på det hele. Måske er det ikke helt så ligetil, som bare en hjernerystelse?

De 7 noveller har en overskuelig længde, der passer til bogens målgruppe. Lang nok til, der når at ske en hel masse - men ikke så lang, at man giver op. Jeg læser selvfølgelig novellerne med en voksens øjne og viden, og kunne derfor flere gange undervejs godt regne ud, hvad der skete. Men jeg er ikke målgruppen, og jeg er sikker på, jeg  havde elsket denne bog, da jeg var 10-13 år gammel. Jeg læste en masse børnegys og uhyggelige historier, og ville have elsket denne. Jeg vil anbefale den til min egen lillebror om et par år, når han er gammel nok til ikke at få mareridt om fortællingerne.

Forfatteren har et flydende og letforståeligt sprog, og formår i de forskellige noveller at lege med betydningen af navne og andre små finurligheder, der gør det ganske sjovt at læse.

En klar anbefaling herfra!

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Jeg tog bogen med i sommerhus, da jeg tænkte, det ville øge spændingen og gysene!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar