fredag den 30. september 2016

Rent Blod - Morika #1



Af: Sidsel Sander Mittet
Forlag: Facet
Sideantal: 322
Originalsprog: Dansk

Morika er et univers hvor idealerne er fred og tolerance. Så snart børnene fylder 12, kommer de til skoleøen Raudra. Her står de i lære i et af syv huse. Eshri er visdomslærling og Korau krigerlærling. Alt har åndet fred de sidste mange år - men dette skoleår er noget anderledes.

""Jeg siger dig, at der er noget galt," havde min bror hvæset. "Og du indrømmer jo selv, at Oryndro får mere og mere magt, selv i Børnenes Lærdomstempel." Han havde lydt vred og bekymret på samme tid, og pludselig syntes templet mørkere." (Citat side 10) 
Rent Blod er fortællingen om de unge lærlinges kamp mod et samfund, de altid har stolet på. I flere hundrede år har der hersket tolerance og ligestilling, men nu vil de adelige tilbage til magten. Der er kun plads til morikanere med rent blod - og skiller man sig ud, som Eshri og Koraus homoseksuelle venner, er man jaget vildt. De unge lærlinge vil ikke finde sig i systemets magtmisbrug og rejser ud for at finde ud af, hvordan de kan kæmpe mod magthaverne.

Da jeg begyndte læsningen af Rent Blod, forventede jeg at læse en fantasyroman fyldt med kamp og måske lidt magi eller andet fantastisk. Og det fik jeg - men jeg fik så meget mere. Hele præmissen for Rent Blods univers er tolerance og ligestilling og kampen for, at dette fortsat skal bestå. En kamp, der stadig kæmpes i den virkelige verden i dag, men her blandes det med sværdkamp, magi og folk med sjove hudfarver og klanmærker i panden. Det fungerer fuldstændig fantastisk!

Karaktererne i fortællingen er troværdige, plottet er gennemtænkt, og universet føltes så rigtigt. Jeg blev fuldstændig opslugt og glæder mig til at læse de næste bøger i serien. Det er klart en af de bedste fantasyromaner jeg har læst.

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Da jeg læste de sidste kapitler, var jeg så opslugt, at jeg var lige ved at glemme, at stå af toget!

Vil du læse andre anmeldser?
Bachs bøger (OBS. indeholder anmeldelse af 2'eren også)
Læsehest med fantasy
Skrivepulten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar