torsdag den 21. januar 2016

Forladt






Af: Line Kyed Knudsen
Forlag: Carlsen
Sideantal: 158
Originalsprog: Dansk

Forladt er en del af Sonar-serien, der handler om alt det, der kan ske i livet. Det lykkelige, det svære, det rigtigt tunge. Bogen rummer da også alle disse emner. Fra skilsmisse og vild teenageforelskelse til at skulle træffe svære valg og forstå konsekvenserne af disse.

                      ”Vi satte os. Han holdt om begge mine hænder og kiggede på mig.
                      ”Det går vildt stærkt.” Jeg fnisede lidt. ”Vi har ikke engang spist din lasagne.”
”Jeg er bare totalt vild med dig,” sagde han alvorligt.
”Det er som om jeg kender dig i   forvejen.”
"Sådan har jeg det også,” sagde jeg. Så kyssede han mig. Igen.” (Citat side 46).

Cecilie møder Mads, lige efter hendes forældre er blevet skilt. Hun forsøger at passe på sin mor, der ikke kan overskue at lave mad eller pakke flyttekasser ud. Mads bliver lyspunktet i hendes liv. Så stort et lyspunkt, at det påvirker hendes dømmekraft, da hun skal træffe nogle virkelig vigtige valg.

Bogen er egentligt velskrevet, men jeg føler, der er for mange historier, der ikke bliver fortalt. Der bygges en fortælling op om Cecilies mor, som jeg tror skal forsøge at forklare Cecilies handlinger og valg, men for mig bliver det en irriterende bifortælling. Den går nemlig dybt nok til, at jeg vil vide mere. Måske er det min trang til at kende slutningerne der gør, at jeg irriteres, men jeg føler, der mangle forklaringer. Og den måde, de voksne omkring Cecilie handler, eller netop ikke handler på, virker utroværdig. I hvert fald i min virkelighed. Derudover irriteres jeg gevaldig af Cecilies hovedkulds forelskelse, men jeg tror dette hænger sammen med, at jeg nok er lidt ældre end målgruppen for bogen. Måske er det for mange år siden, jeg selv har været 17 år og nyforelsket – og det skal jo ikke trække ned, at jeg allerede er blevet en ”gammel” kone!

Den sidste ting, der trækker ned i bedømmelsen af bogen, er der flere steder ikke er korrekturlæst godt nok. Der mangler stort efter punktum, der er nogle fejlplacerede ord i et par sætninger og nogle grammatiske fejl, der måske kan være der, fordi det er talesprog, men så er de ikke kongruente gennem bogen. Det er 2. udgave og derfor må det formodes, at bogen er gennemgået mere end en gang i korrekturprocessen. Det generer mit grammatikhjerte!

Bogen får 3/5 stjerner: ***.
Jeg var tilbøjelig til kun at give den 2, men da jeg måske er liiiige lidt ældre end målgruppen, vil jeg lade det komme forfatteren til gode!


Bonusinfo: Dette var den eneste bog jeg fik i julegave!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar