lørdag den 23. januar 2016

Alt jeg siger er sandt




Af: Lisa Bjärbo
Forlag: Carlsen
Sideantal: 227
Originalsprog: Svensk

Alt jeg siger er sandt, er historien om 16 årige Alicia. Låst inde på et skoletoilet går det op for hende, at hun ikke gider det der, med at gå i skole. Nej, hun er skabt til noget meget større. Problemet er bare, at ingen rigtigt synes at have samme opfattelse.

"Fanny bliver overhovedet ikke imponeret, som jeg ellers havde håbet, da jeg fortæller hende om min jobssøgningssucces. Jeg finder hende i skolegården efter deres sidste time, midt i en gruppe åndssløve gymnasiaster. "Skal du arbejde på en cafe?" siger hun og snerper munden sammen til en hønserøv." (Citat side 42)
Men Alicia er heldigvis ligeglad med, hvad andre tænker. Hun allierer sig med sin mormor og arbejder på byens hyggeligste cafe. Det er på cafeen, hun møder Isak. En fyr, der ligner en græsk gud. Og hvad så, hvis han har en kæreste (der ligner en rotte)? Alicia ved hun er skabt til noget stort og hun ved, at Isak skal være hendes. Det hele kører for Alicia, indtil der sker noget, der vender op og ned på hele hendes verden, og hun er tvunget til at genoverveje nogle af sine valg.

Alt jeg siger er sandt, er en velskrevet ungdomsroman, der helt klart er værd at læse. Det er dejligt at læse en bog, der ikke kun er melankolsk, trist og handler om tunge ting. Alicias skyhøje selvtillid og tro på sig selv er forfriskende - og bliver på intet tidspunkt irriterende eller for meget. Tværtimod! Og selvom historien også rummer tungere emner, så er det skrevet ind i historien på en måde, så det ikke ødelægger den selvtillid, Alicia opbygger gennem hele fortællingen. Bogen er fyldt med skarpe replikker, der fik mig til at grine højt. Mange gange!

En anbefalelsesværdig bog, der skiller sig ud fra mange af de andre YA-bøger, med humor og høj selvtillid!

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Jeg måtte kvæle et grin, der ville have været højt, fordi jeg sad i en stillekupe og læste!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar