tirsdag den 3. oktober 2017

Valget

Af: Sarah Engell
Forlag: Carlsen
Sideaantal: 352
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Valget er en YA-roman der virkelig fik mig til at tænke. Xenia, bogens hovedperson, skal nemlig ikke kun træffe ét valg - men mange. Og, som bekendt, har alle har konsekvenser. På et tidspunkt må Xenia vælge mellem succes og og samvittighed - og hvordan gør man egentligt dét?
"Jeg forsøger at forstå, hvad Aleksander har sagt. Spidskandidat. Talentprogram. Dark horse. Det bobler indeni. Tænk, hvis jeg kan stille op til folketingsvalget allerede nu. Tænk, hvis jeg rent faktisk bliver valgt ind. Jeg ser mig selv i solskin, løbe op ad trapperne til Christiansborg med en kridhvid studenterhue på hovedet. Jeg ser mig selv gå om bag talerstolen i folketingssalen og ruske op i alle de gamle stivnakker derinde. Tvinge dem til at se verden gennem en ny genrations øjne" (Citat side 27)
Xenia er talentfuld. Hun er ikke en gang fyldt 18 og hun er formand for Etisk Partis ungdomsgruppe. Og godt på vej til at blive spidskandidat for partiet - endda på vej til at stille op til folketinget. For hun er intelligent og kan tale for sig. Hun lader sig ikke slå ud af politisk modstand. Men der kan også komme andet modstand i livet. For det er ikke nemt, når begge ens forældre er i Syrien med Læger uden Grænser. Og det er ikke nemt, når veninderne fra gymnasiet ikke forstår, hvorfor politik ofte er vigtigst. Og slet ikke nemt, at vælge det rigtige, når en 7 årig pige er flygtet alene til Danmark og Xenia pludselig er tvunget til at vælge mellem sin politiske karriere og pigens fremtid. Kan man overhovedet træffe det valg?

Valget er en ungdomsroman, der nærmest læser sig selv. Den er velskrevet og det er tydeligt at læse, at den også gennemresearchet. Personerne i romanen er troværdige. Fortællingen flyder derud af og Xeinas mange valg, blev næsten til mine valg. Valg, som jeg ikke tror, jeg ville kunne træffe. Der er vældig mange ting, der skal gå op. Veninder, forældre, skole, politisk karriere - og at hjælpe dem i nød. Jeg ville aldrig kunne balancerer så mange ting, som Xenia gør. Og Sarah Engell formår at skrive det, så det føles som om, jeg skal træffe beslutningerne.

Der er plottwistst til det sidste, og bedst som jeg troede, jeg vidste, hvordan det hele ville ende - så skete der noget nyt. Især den sidste tredjedel af bogen er hæsblæsende og jeg ønskede, at den aldrig ville slutte. Samtidig ønskede jeg brændende at vide, hvad det endte med. Sådan skal en bog være, synes jeg.

Som faste læsere af bloggen nok ved, har jeg et godt døje til Sarah Engell. Jeg har læst stort set alt, hun har skrevet og været ganske begejstret for det. Valget er dog, synes jeg, hendes bedste værk. Den satte så mange tanker og følelser i gang hos mig, at jeg sidder tilbage med en god omgang "bookhangover."

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: I går lyttede jeg til en podcast om Sarah Engell og hendes familie. På ingen måde litteraturorienteret - men det var ganske interessant alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar