søndag den 3. april 2016

Anerkend at vi er dig




Af: Sara Hauge
Forlag: Copenhagen Storytellers
Sideantal: 65
Originalsprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Copenhagen Storytellers. Alle meninger er dog mine egne.


"Jeg har optaget hele mit liv

og fået det ridset i 13 lp'er
fordi mit liv giver mening
når det skratter"
(Digtet "Mit livs lyd s. 23)
Anerkend at vi er dig, er en digtsamling der på en fin  måde forsøger at give et indblik i skizofreniens verden. Den er opdelt i tre kategorier, der hver indeholder en form for fortæller. "Du," der er det betragtende overjeg, "Jeg," der er forfatterens rene jeg og "Dem," der er de fremmede, kommenterende stemmer. Denne inddeling synes jeg giver rigtig god mening - også i forhold til det kendskab jeg personligt har til skizofreni.

Undervejs i digtene bliver der brugte en del flotte og kringlede ord. Flere gange måtte jeg spørge andre, hvad de betød eller slå dem op. Det er ord der, uden tvivl, lyder rigtig godt, men for mig var det et irritationsmoment, der forstyrrede min læsning. Måske er det mig, der skal lære flere fremmedeord, det er en mulighed, men det forstyrrede mig stadig.

Der er også nogle anderledes digte i samlingen, som mere minder om kortprosa - disse var jeg rigtige glade for. Måske fordi digte stadig er nyt for mig, måske fordi jeg bedre kan følge fortællingen, når det er i kortprosaform. I hvert fald synes jeg den del virkelig fungerede.

Alt i alt en fin digtsamling, men fordi jeg følte mig forstyrret undervejs bliver det ikke topkarakter fra mig. Jeg vil dog gerne læse mere fra forfatteren og måske læse digtene igen, når jeg en gang lærer flere fikse fremmedord!

Digtsamlingen får 3/5 stjerner: ***.

Bonusinfo: Det er den første hele digtsamling jeg nogensinde har læst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar