tirsdag den 24. oktober 2017

Prinsen Løven & Falken


Af: Deniz Usudur
Illustrationer: Anna Emilia Lundberg
Forlag: Forlaget Det Evige Ønske
Sideantal: 93
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Alle meninger er mine egne.

Prisen Løven & Falken er en eventyrbog til børn. Der er tre små eventyr fyldt med illustrationer, der passer til fortællingen. Der er prinser, prinsesser, kloge mænd, dyr og onde kræfter.
"Prinsen havde nu gået i to dage uden at hvile sig. an var så spændt på at se, hvad lykken var, og hvordan lykken overhovedet så ud, at han helt havde glemt at han var træt. Selv når han blev sulte, spiste han, mens han gik videre." (Citat side 12)
Prinsen kommer gennem de tre fortællinger ud på tre forskellige eventyr. Han leder først efter lykken, om bringer ham  langt væk hjemmefra og forbi en klog, gammel mand. Senere leder han efter prinsessen i hans liv, hvilket kræver mere end blot skønhed fra pigens side. Og til sidst må prinsen hjælpe folket, da sorte skyer lægger sig over byen og truer med onde kræfter. Alt imens får prinsen hjælp fra Løven, der er en manifestering af hans eget hjerte. En ganske fin metafor, for det modige hjerte, prinsen bærer i sig.

Det er nogle fine, små eventyr. Der er mange moraler undervejs, som er ganske fine for børn at lære. Lykken kan man ikke læse sig til, kærligheden kommer indefra og alle er ikke, hvad de giver sig ud for at være, er blot nogle eksempler. Lige som jeg husker eventyr, fra jeg selv var barn.

Selvom fortællingerne er ganske fine, er jeg desværre ikke ovenud glad for bogen. Det, der trækker en del ned for mig, er sproget. Det er kantet og klodset. Der er alt for mange fyldord og sætninger der ikke er noget godt læseflow i. Lad mig give et eksempel:
"En nat vågnede prinsen pludseligt. Han havde drømt, at der var en sød og smuk engel, som havde givet ham noget meget skinnende, som han ikke kunne se hvad var." (Citat side 8).
Selvom bogen er henvendt til børn, ville sætningen ikke være sværere at forstå, hvis den havde lydt noget i retningen af: "[...] Han havde drømt, at en sød og smuk engel havde givet ham noget meget skinnende, han ikke kunne se, hvad var." For mig giver det et langt bedre læseflow og ordene føles ikke kantede eller klodsede i munden.

Derudover irriterede det mig, at der ikke er helt styr på opremsningskommaer. Allerede i titlen på bogen, "Prinsen Løven & Falken," mangler et komma. Og selvom der rent faktisk bliver brugt opremsningskomma nogle steder i bogen, er det ikke konsekvent. Det er måske ikke noget en 10 årig vil lægge mærke til - men jeg gør. Og det ville genere mig at skulle læse højt.
Eksempel: "Den kloge gamle mand rejse sig stolt op og rettede ryggen og glattede sit lange, hvide skæg" (citat side 24).
Her er mangler der komma mellem "kloge" og "gamle," mens der til slut faktisk er brugt komma mellem "lange" og "hvide." Jeg lagde mærke til det, allerede da jeg så titlen på bogen og kunne ikke lade være at lægge mærke til det hele vejen gennem fortællingen. Det kan jo smutte af og til, men når det sker gang på gang trækker det desværre rigtig meget ned i min læseoplevelse.

Bogen får 2/5 stjerner: **. Jeg ligger på vippen mellem at give 2 og 3 stjerner. Men da det primært og de fine illustrationer, der trækker op, vælger jeg desværre at blive på 2, da det er selve fortællingen jeg lægger vægt på i  min anmeldelse.

Bonusinfo: Det er første gang nogen har kontaktet mig via Instagram for at spørge, om jeg ønskede at anmelde deres bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar