torsdag den 6. juli 2017

Er du okay, Matthias?


Af: Anika Eibe
Forlag: Tellerup
Sideantal: 196
Originalsprog: Dansk


Er du okay, Matthias? er tredje bog i "Er du okay?"-serien, men kan uden problemer læses selvstændigt. Matthias har det svært med sig selv. Han ved godt, han er bøsse - men det vil han virkelig ikke være. Især ikke fordi hans far formentlig vil slå ham ihjel, hvis han finder ud af det. Og så er det bare ufedt ikke at være som de andre. Men der er andre som ham, blandt andet Thomas, som Matthias møder på en chatside.
"Jeg tog en cola med op på værelset, låste døren og satte mig ved computeren. Den var en evighed om at starte op. Hvorfor jeg var så nervøs, vidste jeg ikke, for der var da stadig nogle minutter til vi skulle mødes. Jeg loggende ind, men Thomas var ikke kommet på endnu. Det varede ikke længe før nogen skrev private beskeder til mig." (Citat side 28)
Matthias finder endelig en, han kan snakke med. Én, der ved hvordan det er at være bøsse. Så kan det godt være, han har løjet sig to år ældre, men hvad betyder det på nettet? Samtidig kæmper han for at holde facaden oppe overfor sine venner. Det er svært - og det bliver ikke nemmere af, at hans far lider af PTSD efter at have været udsendt som soldat. Matthias familie kæmper for at holde sammen på det hele, men Thomas er et lyspunkt midt i alt det svære. Han får sommerfuglene til at baske i Matthias' mave - og selvom han er blevet advaret om, at man ikke altid kan stole på folk, man møder på nettet, har Matthias mere og mere lyst til at lære Thomas bedre at kende.


"Er du okay, Matthias?" er ligeså velskrevet som de to andre i serien. Sproget er flydende, og hvis jeg ikke vidste bedre, kunne jeg godt tvivle på, at det er en voksen kvinde, der har skrevet bogen. Der er så meget teenager over den i sprog, tone, fortællinger og handlinger. Og rigtig meget sex. Måske lidt for meget sex, vil nogen mene. Men ligesom med "Er du okay, Fie?" virker det. I hvert fald for mig. Det får fortællingen til at virke troværdig. Der er ikke lagt fingre imellem, og det tror jeg er godt. Både for de unge, der måske kan genkende sig selv, og for de voksne, der måske trænger til er lille indblik i en teenagers tilværelse.


Jeg er selvfølgelig ikke en (homoseksuel) teenagedreng, og kan derfor ikke sige, om der vitterligt er så meget gang i hormoner, som Anika Eibe får det beskrevet - men det virker for mig troværdigt.


Endnu en gang tager forfatteren et tabubelagt emne op, og jeg synes hun gør det godt. Jeg har selv været i Matthias' sted. Siddet som 16 årig og funderet over, hvordan pokker man nogensinde skal få en kæreste, når man nu ikke lige kan score til klassefesten.


Der er nogle få ting, jeg synes mangler i Matthias' fortælling. Det næste jeg skriver, kan måske spoile lidt af romanen. Jeg ville gerne have læst mere om søsterens reaktion på Matthias' seksualitet. Og lige pludselig møder Matthias Elias - og hvad sker der egentligt med ham, den nat alting bliver kaotisk? Desuden synes jeg sagtens at hele delen med faderens PTSD kunne stå som sin egen fortælling, men det er nu alligevel flettet meget godt ind.


Alt i alt en ungdomsroman, jeg i den grad vil anbefale alle at læse. Både unge og voksne.


Bogen får 5/5 stjerner: *****.


Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet på en utrolig rolig nattevagt på arbejdet (7-9-13).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar