søndag den 30. april 2017

Like had luderen (tema om selvskade)


Af: Johanna Nilsson
Forlag: Alvilda
Sideantal: 201
Originalsprog: Svensk

Like had luderen er en barsk ungdomsroman om mobning, og hvad det gør for dem, der udsættes for det - og dem, der udsætter andre for det. Det er en roman om tre unge og deres liv efter skelsættende fest, hvor Jonna og Gloria danser med klassens mest populære fyr - og derefter begynder internettet at vrimle med grimme kommentarer og facebooksider fyldt med had.
"Jeg begynder at skære mig igen," siger hun roligt og ser på mig med sine røde forgrædte øjne."Så gør jeg det også," siger jeg."Nej, du gør ikke""Jo, det gør jeg.""For fanden, Jonna, for fanden..." Hun gemmer ansigtet i hænderne. Kroppen giver nogle ryk, men bliver så stille."Han har lagt dem ud på Facebook." Hun kigger på mig mellem fingrene."I morges," siger hun. "De blev lagt ud i morges. Hele skolen kan se dem. Han sagde jo, at han ikke ville. Han sagde jo ... sagde at ... at ... Hvis bare jeg ... bare ..." (Citat side 80)
Robin, skolens mest populære fyr, udnytter Glorias forelskelse i ham - og snart ved hele skolen, at der skete noget, til den fest. Der er oprettet en hadeside på Facebook og Gloria må vælge mellem hævn og den magt det medfører - eller sine gamle strategier med at skade sig selv. Problemet med magt er, at det nemt stiger en til hovedet. Jonna kan ikke bare stå og kigge på og begynder at hævne sig, ved at bruge de samme metoder, som Robin. Og Robin? Han har det ad helvedes til, men kan ikke få fortalt nogen, hvorfor han har gjort, som han har. Snart er alle viklet ind i et net af løgne, hævn, kaos og mobning. Og det bliver mere og mere alvorligt.

Like had luderen er en voldsom roman. Den beskriver fint, hvordan internetmobning er en helt anden måde, at være grov på. En måde, hvor mobberen kan være anonym og gemme sig bag skærmen. Bogen er inddelt, så man følger de tre personer i hver deres del. Deres tanker, følelser og handlinger er fint beskrevet og sætter tingene i et godt perspektiv. Jeg forstod godt, hvorfor Robin gjorde som han gjorde, selvom det var  meget forkert. Jeg forstod også, hvorfor magten smagte så sødt for Gloira og hvorfor hævnen var så let at ty til for Jonna.

Alle tre hovedpersoner er gode og onde. De gør hver især utilgivelige ting, men de er presset helt derud, fordi ingen andre har taget over. Der er ingen forældre, der griber ind og lærerene på skolen er magtesløse overfor internettets mange muligheder og smuthuller.

Slutningen var måske en anelse overdrevet. Jeg ved ikke, om det er noget der ville kunne ske. Måske har jeg blot været forskånet for sådanne oplevelser, men det virkede en anelse urealistisk. Alligevel synes jeg bogen har en vigtig stemme i forhold til internetmobning.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Jeg har oplevet mange ting i mit liv, men jeg er aldrig selv blevet mobbet.

1 kommentar:

  1. godt beskrevet. jeg skal også lave sådan beskrivelse

    SvarSlet