onsdag den 29. marts 2017

Kaffekatten #9 - Danske forfattere


Julie: Velkommen til endnu en gang Kaffekatten. I dag er emnet danske forfattere.
Luna: Hej venner, i dag skal vi snakke om danske forfattere, her på P1.
Julie: Der er mange.
Luna: Der er rigtigt mange.
Julie: Og man kan nok godt regne ud, ud fra de forfattere vi kommer til at snakke om, mærke genren vi læser. Altså der er jo også rigtigt mange store forfattere som Klaus Rifbjerg og Benny Andersen og den slags, store danske klassikere og sådan noget. Vi kan også gå helt tilbage til Søren Kierkegaard og H.C. Andersen. Men det er ikke det vi vil snakke om i dag. Det kan vi snakke om en anden gang, hvad vi har læst at store, klassikere og den slags.
Luna: Jeg har ikke læst noget…
Julie: Det har jeg. Også frivilligt, men det er en anden snak. Det er bare for at sige: Vi ved det godt, men det er ikke der vi er nu.
Luna: Det er ikke dem vi leger med i dag.
Julie: Hvad er det første du tænker når du tænker danske forfattere?
Luna: Altså jeg er jo lige gået i gang med at læse ”Nattens sanger” af Christina Bonde, som er en dansk forfatter. Hun har også skrevet ”Skyggesider”.
Julie: Altså når jeg bare sidder og kigger over på de små reoler. Vi har 3 bogreoler, hvor to er ret små. Her kan jeg nævne: Nicole Boyle Rødtnes, Nanna Foss, Sidsel Katrine Slej, Sidsel Sander Mittet, Haidi Wigger Klaris, Mark Liebst, Anika Eibe, Sarah Engell, Sandra Schwartz…
Luna: Oh, den gode Sandra Schwartz.
Julie: Nu sidder jeg bare og nævner navne, men der er mange af dem som har udgivet for nyligt.
Luna: Dem vi har læst bøger af, er primært bøger som er udgivet for nyligt. Og de fleste af dem de skriver så ungdomsbøger.
Julie: Hvad var det vi ville med det her emne? Nu kører vi bare lidt rundt i det.
Luna: Griner. Det ved jeg ikke, jeg ved heller ikke hvad jeg mente med det. Jeg tænkte bare at vi skulle snakke lidt.
Julie: Altså det jeg godt kan lide ved, lad os nu sige for eksempel Bogforum, rigtigt mange af de her danske forfattere vi har nævnt, er bare sådan nogle rigtige… altså da jeg startede med at blogge tænkte jeg… åh nej… hvad nu hvis de er sådan nogle… ja… Men det er de bare overhovedet ikke. De er de sødeste mennesker. De gider at svare på Instagram og på Facebook og de gider at sige hej på Bogforum, og de kan huske hvem man er inde for bogbloggermiljøet.
Luna: Ja, det er så hyggeligt når man møder nogen og de så bare siger: ”Hej Luna,”. Du ved hvem jeg er!
Julie: Ja, og i starten var det jo helt vildt, men nu er det mere blevet sådan et fællesskab hvor vi anmelder bøger og de skriver dem. Det er en form for samarbejde til fordel for alle. Og sådan en som Sandra Schwartz som vi har set lidt på Bogforum og lidt i Valby. Så en dag vandt hun en konkurrence på bloggen, og så fandt jeg ud af at jeg bare kunne køre over med bogen til hende, og så har vi drukket lidt kaffe, og hun har været her til kaffe. Altså…
Luna: Ja, hun kommer her på onsdag.
Julie: Det er bare så hyggeligt. Og så er de virkelig bare nogle fede typer og de skriver nogle pisse gode bøger.
Luna: Ja, fra de nye danske forfattere. De er alle sammen helt vildt dygtige. Det er ikke mange af dem jeg har givet dårlige anmeldelser. Ikke af dem man har et reelt samarbejde med eller kender, har mødt, set eller snakket med. De er alle sammen vildt dygtige og skriver vildt godt. Hvad kan man mere sige?
Julie: De deltager jo også i bloggertræf og forfattertræf og de er på Bogforum, og er enormt aktive på de sociale medier.
Luna: Ja.
Julie: Så man kan følge med i deres skriveprocesser og når de er ved at udgive noget og den slags.
Luna: Det er så fedt at man kan følge med.
Julie: Og man kan sige at det kan man sikkert også med mange af de amerikanske eller engelske eller svenske forfattere, men de er som regel lidt større. Hvis vi læser bøgerne er det jo ofte fordi de er udgivet i Danmark på dansk. Og så er de jo store nok til at blive oversat, og på den måde er det sværere at skrive til dem og få et svar.
Luna: Ja, de får nok ret mange henvendelser.
Julie: Ja, hvor mange tror du ikke skriver til J.K. Rowling hver dag?
Luna: Jeg tror hun har nok at se til.
Julie: Hvor for eksempel Nanna Foss, der var en dreng som havde fundet hendes telefonnummer for at spørge hvornår den næste bog kom eller at sige hun var en god forfatter eller et eller andet. Jeg kan ikke huske præcis hvad det var.
Luna: Det er også bare det der med, at hvis du poster noget med Instagram eller Facebook og tagger forfattere, så er de skide søde til at skrive en kommentar eller at like. Og man sidder stadig lidt med den der…årrrhhh-følelse. Starstruck. Men de er jo også bare helt almindelige mennesker som skriver bøger.
Julie: Stjernerne er også helt almindelige mennesker som går på toilettet og spiser junkfood.
Luna: Ja, I takt med at man har lært dem bedre at kende og at man har mødt dem og sådan, så falder det også lidt ned på jorden. Så er de faktisk ligesom alle os andre.
Julie: Ja. Det er ikke fordi der er så meget mening med denne her snak men jeg synes bare det er godt at nævne dem. Undskyld hvis jeg har glemt nogen. Jeg synes bare virkelig vi skal slå et slag for de danske forfattere. Fordi de er dygtige. Støt dem. Køb deres bøger. Lån dem på biblioteket så de kan få penge. Skriv til dem, de er pisse søde.
Luna: De er nemlig pisse søde og hvis man vil lave et interview eller et eller andet, så er de også bare altid helt med på den.  Det er så fedt. Så gør det.
Julie: Hej hej.
Luna: Hej hej

***

Det er lidt som om, det bliver meget tydeligt, hvem der snakker mest, når man sådan deler det op i farver. Jeg er født med mange et godt snakketøj, okay? 😃

Ingen kommentarer:

Send en kommentar