fredag den 25. november 2016

Kaffekatten #5 - Ungdomsbøger



Som I måske er ved at være bekendt med, har Luna og jeg af og til nogle samtaler, om bogrelaterede emner. Vi trækker et emne fra en lille, fin kop, og snakker om det. Vi forsøger at holde os inden for en grænse af 10 minutters snak, da det ellers bliver utroligt langt at læse - men det kan virkelig være svært, når det er emner, man har mange tanker om. Denne gang var emnet ungdomsbøger. Et virkelig dejligt emne, da vi begge elsker lige præcis den genre inden for litteraturen.

J = Julie
L = Luna

J: Ungdomsbøger... det kunne jeg snakke om længe.
L: Ja, det kunne jeg faktisk også! Jeg læser mange ungdomsbøger. Rigtigt mange.
J: Ja det som i dag hedder young adult, som vi andre kalder ungdomsbøger.
L: Jeg er lidt bange for voksenbøger, jeg læser faktisk ikke særligt mange voksen-agtige bøger. Stephen King er faktisk noget af det eneste jeg læser som sådan rigtigt er voksent. Ellers så bliver jeg helt skræmt fordi...
J: Der er bare noget dejligt ved ungdomsbøger, fordi man selv er ældre og derfor ikke er inde i den krise længere...
L: Nej, og det er også fordi er som regel er de rette nemme at læse og det er enormt lækkert med noget nem læsning.
J: Og de tager gode temaer op, det handler ikke om (siger en meget mærkelig lyd?)
L: Nej det handler tit om mobning eller den slags. Emner man ligesom er kommet videre fra. Det er ikke noget man selv rigtigt skal tage stilling til længere, så det er bare godt.
J: Der er jo virkelig mange gode ungdomsbøger. Jeg ved ikke hvad den bedste er, det kan jeg slet ikke sige. 
L: Nej, vi er jo glade for Sarah Engell, ik? Hun er jo rigtigt dygtig.
J: Jo, men seriøst ik? Jeg har jo læst ungdomsbøger siden jeg var 12. Det er 14 år jeg har læst ungdomsbøger. Der er sket noget.
L: Der er sket noget siden vi var unge...
J: Ikke fordi det ikke var gode bøger og ikke tog tunge emner op, men de er mere velskrevet og de fanger ungdommen på en anden måde.
L: Dengang jeg var lille var ungdomsbøger sådan noget.. "De fem" (griner fordi hun godt selv kan se at det er mega løgn!)
J: Ej, nu holder du op! Det var dengang din mor var lille. 
L: Det er rigtigt.
J: Du læste bare ikke særligt meget da du var 12-14 år gammel.
L: Nej, jeg har ikke læst særligt meget. Jeg ved faktisk ikke hvad der var stort da jeg var teenager fordi jeg læste meget lidt.
J: Min yndlings ungdomsbog som ikke engang var skrevet dengang jeg var ung, men var skrevet før, var Louise-trilogien af Hanne Vibeke Holst. Jeg har læst den 10 gange tror jeg. Jeg elsker den. Og mit ene eksemplar er blevet væk og det andet har jeg lånt ud til en veninde, og aldrig fået igen. 
L: jeg tror man kan få den nede i denne der antikvar? 
J: Den havde det hele. Altså den starter med at hun går i 1.g og så slutter den med at hun går på universitetet. Der er kriser og kærlighed... men nu skal vi ikke snakke om en bog, for vi har ikke så lang tid. Hvad synes du er godt ved ungdomsbøger?
L: Altså jeg elsker det der med at de tager nogle emner op, som voksenbøger ikke rigtigt gør. Altså at de tager sådan noget op som som regel er ret alvorligt. Sådan noget som stalking og mobning og cutting, jamen alle de der gode ting som jeg altid har synes var enormt spændende at læse om. Også bare som faglitteratur. Også fordi jeg har været i mange af de der ting. Ikke lige mobning, men psykisk sygdom og cutting og alle de der ting, har været en stor del af mit liv og derfor synes jeg det er vildt spændende at læse om. Og jeg synes det er enormt vigtigt at der bliver sat fokus på de ting og at det ikke bliver et tabu, fordi det er det lidt. 
J: Jeg synes det der er super godt ved mange ungdomsbøger nu, er at selvom det er skrevet af voksne, er det ikke rigtigt.. det skal bare ikke være sådan noget "jeg er voksen, jeg ved bedre og jeg skriver til unge, men jeg skriver som voksen" og for eksempel sådan en som Sarah Engell. Jeg synes det er sindssygt så dygtig hun er til at sætte sig ind i, hvordan det er at være ung. At skrive til unge uden hverken at være fordømmende, eller at skrive som sådan en alvidende voksen. Altså at kunne skrive på de unges præmisser og til de unge, uden at være en fordømmende voksen som skal sige "det er derfor du har det svært, og det her er løsningen på det hele, for jeg er voksen så jeg ved bedre".
L: jeg er faktisk rigtigt glad for de ungdomsbøger som ikke har en decideret løsning. Det holder jeg meget af, for sådan er livet. Det er fandeme sjældent at der er en løsning. Altså på mobning og cutting og alle de der ting, det kan jo stå på i årevis. 
J: Vi lever ikke altid lykkeligt til vores dages ende og det er ret vigtigt.
L: Det er så vigtigt at det ikke bare er sådan noget.... sommetider bliver jeg så træt af de der bøger hvor man bare ved hvordan det slutter. "Nåeh ja, de fik hinanden selvfølgelig!"
J: Det er også rart en gang i mellem.
L: Det er det. Og sådan skal det være en gang i mellem, men det er altså virkelig rart med noget andet også.
J: Nogle gange kan man også godt regne ud hvordan det slutter, selvom det ikke er lykkeligt. Men det kan selvfølgelig også godt være at man nogle gange er det ældre end det publikum eller den aldersgruppe som bogen er skrevet til, og så sidder man og tænker: "Ej, det er også alt for nemt at gætte" men så er det fordi man selv er det ældre og det skal jo ikke trække ned i anmeldelsen. Men så skriver jeg det. Det har jeg gjort med en bog. "Jeg synes det og det her ikke fungerede men jeg kan også godt se at jeg måske er 10 år ældre end målgruppen, så måske er det derfor og derfor vælger jeg at det ikke trækker særligt meget ned".
L: Jamen jeg kender det godt. Altså jeg læste en bog for nyligt, det var en ungdomsbog, hvor jeg var sådan lidt... det var en virkelig god bog, men jeg havde bare set det hele komme. Det var bare for nemt. Det synes jeg er så ærgerligt. Jeg kan enormt godt lide at der er overraskelser i bøger, hvor man tænker "Den havde jeg sgu ikke set komme," - Hold kæft hvor er det fedt.
J: Men det er der også i voksenbøger.
L: Ja, det skal jeg ikke kunne sige. Jeg læser ikke så mange af dem. Så er det mest sådan noget chick-lit. Chick-lit og Stephen King. 
J: Og nu er jeg ikke ungfyr87, og jeg ved faktisk ikke hvor mange bøger der findes derude til drenge i alderen 12 til 18 år. Jeg har set 1 bogblogger som er ung og dreng. Og så tænker jeg sådan noget fantasy er der nok mange drenge der læser, men jeg er endnu ikke stødt på en bog på bogreolen som omhandlede det at være ung, på nær Mark Liebsts "Stop dig selv, Tobias", er den eneste jeg har set som handler om at være ung fyr på den måde. Jeg leder så heller ikke konsekvent efter det, men jeg er bare aldrig stødt på det, når jeg læser bogkataloger og det synes jeg er synd. 
L: Jeg synes også det er ret ærgerligt, jeg synes ikke det virker som om... det skal jeg ikke kunne udtale mig om... at der er særligt mange bøger der henvender sig til drenge. 
J: Mellem 12 og 18.
L: Nej, og slet ikke hvor det handler om at være fyr og alle de ting.
J: Præcis, for der er nogle om gaming og andre verdener og den slags, og "Spektrum" for eksempel har jo ikke ligefrem pigeperspektiv og "Ilttyv" kan vel også læses af drenge. Men der er jo ikke sådan nogle..
L: Nej. men det er jo meget nemmere at skrive.. eller det ved jeg ikke, jeg synes bare der er mange som henvender sig til piger. Især kærlighedsbøger og sådan noget med sex. 
J: Det kan også bare være at der ikke er nogen efterspørgsel. Det kan jo godt være at drenge ikke gider at læse det. 
L: Det kan godt være at de fleste drenge bare spiller computer? 
J: Jo, jo men kan jo godt være det er derfor der ikke er nogen der skriver bøgerne, fordi der ikke er et marked for dem. Jeg synes bare det kunne være sundt for drengene at læse, men det er så en helt anden debat. Få flere drenge til at læse. Nå, vi har stadigvæk et minut. Jeg har i hvert fald læst sindssygt mange bøger gennem min ungdom og i øvrigt været helt vildt glad for det, fordi det har hjulpet mig rigtigt meget. 
L: Jeg har ikke læst særligt meget. Jeg tror jeg havde... da vi mødte hinanden der havde jeg 10 bøger, og det er bare de samme jeg har læst om og om igen. Men det har nok været ungdomsbøger alle sammen i virkeligheden. Jeg har ikke rigtigt læst før i tiden... jeg synes bare... når man går i skole og den slags, så var der bare ikke tid til at læse. Eller, det ved jeg ikke... 
J: Det kunne jeg godt. Det handler om prioritering. 
L: Jeg synes bare at da jeg gik på gymnasiet lavede jeg ikke andet end at lave lektier efter skole. 
J: Jeg læste sindsygt meget i folkeskolen. 
L: Det gjorde jeg ikke. Der var jeg jo sammen med mine venner og sådan noget. 
J: Så kunne man jo læse inden sengetid eller et eller andet. 
L: Ja, det gjorde jeg ikke. Men jeg har skrevet meget dagbog! Jeg tror bare ikke det gik op for mig, da jeg var teenager, at der fandtes bøger. Jeg havde travlt med alt muligt andet og jeg havde fandeme travlt som teenager! 
J: Til de unge: Prioriter at læse en enkelt ungdomsbøg eller to om året. Man kan nogle gange lære noget om sig selv. Det var bare det.

1 kommentar:

  1. Hahah, altså jeg elsker De5 - har arvet serien fra min mor, og læste "De 5 og Cirkus karavanen" fornylig :p

    - A

    SvarSlet