mandag den 12. september 2016

Kaffekatten #3 - Biblioteker part 2



Her fortsætter snakken om biblioteker så. Jeg håber, I stadig følger med - og synes det er hyggeligt, fjollet eller interessant (okay, måske ikke så meget, men alligevel...) at se, hvad vi laver, når vi bare er sammen, hende den dejlige Luna og jeg. Som det ret tydeligt fremgår, er jeg ret god til at snakke. Mine paragraffer er vidst længst. Men jeg hygger mig, gør jeg!


L: Ej men altså. Der er vel en grundt til at man efterhånden skal uddannes til bibliotekar. Det ved jeg ikke om man altid har skulle.
J: Min stedmor er skolebibliotekar. Også lærer men hun har faktisk fået en stilling hvor hun har fået flere timer på biblioteket og det er hun sindssygt glad for.
L: Men er hun uddannet bibliotekar? Eller er hun uddannet lærer?
J: Hun er uddannet lærer men så har hun læst noget.. taget et kursus. Hun er ikke uddannet bibliotekar, men hun er uddannet lærer og har taget nogle kurser og har fået lov til at blive skolebibliotekar.
L: Altså jeg vil jo rigtigt gerne arbejde på et bibliotek. Jeg vil jo rigtigt gerne tage bibliotekaruddannelsen. Jeg tror det er rigtigt spændende og jeg vil gerne være bibliotekar. Jeg vil rigtigt gerne arbejde på et bibliotek, bare hele det der miljø med bøger, det synes jeg jo er helt vildt. Tænk at kunne få lov til at arbejde et sted hver dag, hvor der bare er bøger alle vegne og hvor folk kun spørger én om noget med bøger. Der er selvfølgelig også andre ting, man arbejder med og viden omkring noget andet end bøger.
J: Hvilken afdeling vil du være i?
L: Ikke noget med børn… Jeg skal ikke arbejde med børn.
J: Problemet er at du kan ikke være i ungdomslitteratur uden også at være i børnelitteratur..
L: Præcis.
J: Og hvilken slags bøger er det mest du læser?
L: Ungdomsbøger.. så må jeg jo nok.. hvis det endelig er… arbejde med nogle børn, tænker jeg.
Så længe det er på et bibliotek er jeg glad og tilfreds.
J: Jeg må indrømme at jeg ikke har brugt bibliotekarer så meget. Nu er jeg af natur ikke så glad for at spørge andre mennesker om hjælp…
L: Jeg er heller ikke så god til det og jeg er også ret spændt på hvordan jeg reagerer når jeg kommer ud i arbejde og skal til at hjælpe andre mennesker der opsøger mig, for det synes jeg også er enormt grænseoverskridende.
J: Jeg er enormt glad for bibliotek.dk. Der kan man søge og få det bestilt hjem til ens eget bibliotek.
L: Det er jeg også. Jeg bruger det meget!
J: Og jeg er endnu ikke stødt på at jeg ikke selv kunne søge mig frem til det jeg gerne ville, heller ikke da vi skrev bachelor. Det har været nogle vilde søgninger men det lykkedes. Der er ting der ikke kunne bestilles hjem eller fandtes eller denne kan kun lånes imens du sidder på biblioteket og det findes kun på Aalborg bibliotek, vi kan ikke hjælpe dig med din efterspørgsel. Ja, jeg stener nogle gange nogle vilde dokumentarfilm og noget, som de ikke har andre steder, men ja. Så jeg har aldrig rigtigt brugt bibliotekarer, men jeg har set mange. De ser søde ud. Der er også nogle af dem der ser.. undskyld min fordomsfuldhed, men nogle af dem ser lidt tørre ud. Det er sikkert dem der er de sjoveste.
L: Det er dem man kan få til alle mulige mærkelige ting.
J: Apropos, kan vi så godt lige, og jeg ved godt det her er super nederen, men kan vi godt lige nævne at jeg tror min yndlings bibliotekar ville være Bibliotekat
L: Skal vi lige nævne hende? Ja, jeg tror også hun er ret festlig.
J: Der er jo også andre bibliotekarer som vi begge følger…
L: Er der det?
J: Ja, der er.. nu kan jeg selvfølgelig ikke lige komme på det. Men der er flere der er det og jeg synes det er nice.
L: Shoutout ud til alle bibliotekarerne.
J: Men nu ved jeg at Bibliotekat primært er i sådan noget børne-ungdomslitteratur, og jeg synes hun gør det godt!
L: Vi ved ikke hvor godt hun gør det men det virker som om hun…
J: Hold nu kæft, det virker som om hun gør det godt. Jeg vil bare gerne sige det.
L: Shoutout til Bibliotekat.
J: Jeg er fan. Og til jer andre bibliotekarer: Jeg er også fan. I gør livet lettere for os andre. Og hold kæft hvor tager jeg hatten af for alle dem… alle dem som ikke afleverer deres bestilte bøger, det må tage så meget af jeres tid. Og undskyld at jeg nogle gange har taget en bog og har sat den på en forkert hylde eller lagt den på et bord, fordi jeg ikke kunne huske hvor jeg havde taget den. Undskyld.
L: Undskyld. De skal også have noget at lave jo.
J: But still. Er du klar over hvor irriterende det er når nogen har lagt forkert størrelse kittel, når jeg skal hente min kittel om morgenen? Pisse irriterende at jeg står der med en ekstra small og tænker: prøv og hør, er jeg fed eller er denne her medium krympet? Det må da være så irriterende at gå rundt og rydde op og tænke: hvad laver denne her Stieg Larsson midt i havebøgerne?
L: Det værste er jo at jeg slet ikke bruger biblioteket nok. Altså jeg burde jo bruge det meget mere.
J: Især nu hvor vi ikke har særligt mange penge. Så burde vi låne bøgerne frem for at købe dem.
L: Præcis, og jeg er så dårligt til det. Især lige for tiden. Jeg har sådan et kærlighedsforhold til mine bøger og jeg vil helst ikke aflevere dem tilbage. Jeg har det virkelig dårligt med hvis jeg sidder med en rigtig god bog, så har jeg det bare sådan, den skal da ikke aflevere tilbage på biblioteket. Men jeg elsker at sidde med en rigtig god, brugt bog, hvor jeg bare tænker: den er der så mange der har læst, hvor er det vildt og den dufter godt og den er gammel…
J: Er bogantikvarer et emne?
L: Nej, det tror jeg faktisk ikke..
J: Det må vi have på.
J: Så vi kan konkludere ud fra det her at: 1. vi har begge to brugt biblioteker meget før i tiden, men gør det ikke så meget nu. 2. det vi bruger dem til nu, er at bestille ting hjem fx cd’er og film. 3. vi har svært ved at låne bøger på biblioteket fordi vi ikke har lyst til at aflevere dem tilbage igen hvis de er rigtigt gode. 4. vi elsker bibliotekarer. I gør det godt. 5. undskyld. Og så vil jeg lige sige at jeg godt kan lide det der selvåbningshalløj..
L: Ja, hvor der ikke er nogen på arbejde?
J: Ja, at jeg selv kan gå ind. Det har jeg brugt til bacheloren og noget..
L: Det er smart at man kan gå ind når biblioteket ikke rigtigt har åbent. Så kan man selv gå derind.
J: Hvad er det det hedder?
L: Det ved jeg ikke? Selv..styre?
J: Nej! Nå, det er også lige meget. Jeg er ret vild med Københavns hovedbibliotek inde ved Nørreport station.
L: jeg har aldrig været der..
J: Jo! Jeg har haft dig med derinde og vise dig det. En gang. Du så rulletrappen og hvor stort der var.
L: Ja, jeg så det lige hurtigt men jeg har aldrig sådan.. rigtigt været der.
J: Jeg har siddet derinde nogle gange og har læst…
L: Jeg tror også grunden til at jeg går så sjældent på biblioteket er, at det her bibliotek vi har her i Valby er super fesent. Det er virkelig småt og man kan aldrig finde det man skal bruge. Ikke uden at bestille det hjem først, og så er det jo bare en lille tur. Jeg er jo sådan en som elsker at rende rundt og kigge i evigheder.
J: Så skal vi tage på hovedbiblioteket. Det er fire etager. Og de har en hel etage hvor man skal være stille.
L: Jeg skal også bare tage mig sammen til at gå mere på biblioteket, og især nu. Lige nu er jeg totalt lost i hvad jeg skal læse og jeg har måske.. 6 anmeldereksemplarer som jeg mangler at anmelde, alligevel synes jeg bare ikke at jeg har noget som helst at læse. Jeg har 3 bogreoler fyldt med bøger… Så mere bibliotek.

J: Mere bibliotek til os. Og kærlighed til bibliotekarerne. Det er mit sidste ord.

3 kommentarer:

  1. To kommentarer fra en bibliotekar: 1) TAK! <3, 2) læg hellere en bog på et bord end at sætte den på en forkert hylde. På bordet finder vi den og sætter den rigtig på plads.

    SvarSlet
  2. Hvis I vidste hvor meget vi kan hjælp med som bibliotekarer, så ville I spørge os hele tiden....
    Hvordan søger man på Google ( altså mere tjekket)?
    Jeg kan ikke finde ud af min nye iPad/Smartphone?
    Jeg skal bruge nogle samtidige artikler om Titanics forlis?
    Se flere gode eksempler på siden Biblioteksvagten.dk, hvor man også kan spørge om hvad som helst: http://biblioteksvagten.dk/soeg.asp

    SvarSlet
  3. Tak fordi du læser med! Jeg lover, ikke at sætte bøger på forkerte hylder, skulle de ske, jeg en dag ikke kan finde den rette!

    SvarSlet