mandag den 8. august 2016

Stalker




Af: Michella Rasmussen
Forlag: Tellerup
Sideantal: 214
Originalsprog: Dansk

Julie er en helt almindelig gymnasieelev. Hun går til fester, laver lektier og skændes med sin søster. Faktisk er hun ikke så glad for familien, for hun føler, forældrene går meget mere op i søsterens evner indenfor ridning end i hende. Så da hun får hemmelige, anonyme kærlighedsbreve ser livet ud til at blive ret spændende.

"Jeg læser ordene igen og igen. Er brevet virkelig til mig? Et suk får mig til at se op. Far, mor og Cecilia står alle bagved og læser med. Mor smiler fraværende. Far ler og purrer op i mit hår. Det er næsten ligeså godt som hånden på skulderen. Men kun næsten." (Citat side s. 39)
I starten giver brevene anledning til masser af opmærksomhed. Fra forældrene og klasekammeraterne. Men brevene bliver flere og flere, og det hele bliver lidt for meget. Ting dukker op på hendes værelse, nogen bryder ind i huset, søsterens hest bliver skadet, veninderne falder fra en og for en. Hvad der startede ud som en uskyldig leg bliver pludselig  meget alvorlig - og Julie kan ikke finde ud af, hvem der står bag.

Stalker er en spændende bog. Der er et godt flow hele vejen igennem og spændingen stiger. Det, at man også får input fra den hemmelige beundrers side giver et fint billede af, at der er en grund til, hvorfor stalking opstår. Det er ikke bare en simpel forelskelse, men en besættelse der bunder i større problemer.

Igennem læsning var der en enkelt ting, der irriterede mig. Personerne i bogen fremstår, for mig, ikke helt alderssvarende. De virker mere teenageagtige end nogen, der snart bliver voksne. Jeg er klar over, at ikke alle 17 årige er supermodne, men jeg synes de fremstår mere barnlige, end jeg husker 2.G'ere normalt er. Det var ikke noget der ødelagt læseoplevelsen for mig, men det var noget, jeg studsede over!

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Jeg vandt bogen i en konkurrence!

Læs andre anmeldelser her
Xenias bogblog
Nena Skov
Lunas Kaffekrog (min lækre kone)

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker at du har taget forslaget om nævenelse af andre anmeldelser af samme bog til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er sådan en dejlig, social og fællesskabsagtig ting, så nu prøver jeg mig lidt frem med det :)

      Slet