søndag den 19. juni 2016

XY




Af: Nicole Boyle Rødtnes
Forlag: Alvilda
Sideantal: 196
Originalsprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget, men alle meninger er mine.

Asta er 15 år, og XY er fortællingen om, hvordan alting med ét kan ændre sig. Som 15 årig er Asta midt i  puberteten og skal til at finde sig selv. Men hvordan gør man det, når hele ens liv har været en løgn?
"'Du har en tilstand, der hedder CAIS - Complete Androgen Insensitivity Syndrome. Det, som vi også kalder for XY-pige. Det betyder, at selvom du ser ud som en pige, så er du genetisk set faktisk en dreng,' siger hun. Ordene snor sig i mit hoved. Vikler sig sammen til små eksplosioner, der efterlader sorte huller i mine tanker." (Citat side 10-11)
Hele Astas verden vælter. Hvordan skal hun forsætte med livet, nu hvor hun ikke er den, hun hele tiden har troet, hun er? Når efterskolevennerne og kæresten ikke længere synes ret godt om en - hvad er der så at leve for? Efter en psykologsamtale møder hun Christoffer. Han gemmer også på en verdensomvæltende hemmelighed der gør, at han forstår hvordan det er, ikke at ville leve længere. Og sammen begynder de at udforske om Asta egentligt har det bedre som Adam.

XY er velskrevet roman om et svært emne. For hvordan skal man leve sit liv, når hele ens selvopfattelse med et bliver ændret? Hvordan forholder man sig til kønsidentitet, når det aldrig før har været et problem? Og hvordan ved man, om man er en pige eller en dreng når alt kommer til alt? Der er store, tunge tanker beskrevet i romanen, og de er godt beskrevet. Det er nemt at føle Astas dilemma gennem fortællingen - og der er gode plottwists med, der ikke gør alting forudsigeligt eller ensformigt.

Forfatteren gør selv opmærksom på, at bogen ikke nødvendigvis er en korrekt medicinsk beskrivelse af XY-syndromet. Og for det meste virker bogen velresearchet. Der er dog nogle enkelte ting, der ikke helt stemmer overens med virkeligheden. Hvilket vil jeg ikke skrive, da det vil afsløre en del af plottet, men det er alligevel med til at trække en anelse ned. Men det er vidst også de eneste, der sådan rigtigt irriterede mig i løbet af læsningen. Ellers var jeg rigtig glad for bogen.

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Jeg mødte forfatteren på Bogforum 2015.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar