lørdag den 11. juni 2016

Stop dig selv, Tobias!



Af: Mark Liebst
Forlag: Books on Demand GmbH
Sideantal: 148 (på iPhone)
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren, men alle meninger er mine egne.
.
Stop dig selv, Tobias!, er Mark Liebsts anden ungdomsbog. Den første kan du læse kort om her. Denne bog handler om at være dreng, 13 år gammel og i puberteten. Selvom jeg er af hunkøn, så husker jeg tydeligt den alder og hvor forfærdeligt fantastisk det var. På én gang uudholdeligt og spændende.
"Før sommerferien var alting som sagt lettere. Dengang var jeg bare et helt almindeligt barn. Et drengebarn med en tissemand, ikke en tåbelig teenager på tretten med en pik." (citat side 26, på iPhone).
Det er ikke nemt at være Tobias. Der sker så mange pinlige ting. Bremsespor, en pik der har sit eget liv - og et toiletbesøg hvor den smukke Malene skal derud lige efter ham. Og huskede han nu at trække ordentligt ud? Tobias er også en sød dreng, der forsøger at hjælpe dem, der har det værre end ham selv. Det udløser nogle konsekvenser, man som 13 årig ikke lige kan forudse, og gør ikke Tobias' liv nemmere!

Det er en rigtig fin fortælling om at være i puberteten og ikke rigtigt vide, hvad fanden der foregår. Faktisk synes jeg, bogen burde være på en form for læseliste i 5. eller 6. klassetrin. Der er så mange genkendelige ting og det er rart at vide, man ikke er den eneste, der går gennem den slags oplevelser.

Bogen er velskrevet og flydende og der er en fin rød tråd undervejs. Den er nem at læse og egner sig virkelig godt til drenge i 12-14 års alderen - også dem, der måske ikke altid har læst så meget. En klar anbefaling herfra!

Bogen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Det er den første e-bog jeg nogensinde har læst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar