søndag den 22. maj 2016

Er du okay, Marie?


Af: Anika Eibe
Forlag: Tellerup
Sideantal: 180
Originalsprog: Dansk

Denne ungdomsroman vandt jeg i en konkurrence, forfatteren selv havde stablet på benene. Jeg blev rigtig glad - især for den fine hilsen, hun har skrevet til mig i bogen. Jeg blev også rigtig glad, da jeg læste bogen. Eller, glad er måske det helt forkerte ord - for det er en bog, der ikke er specielt rar. Men jeg blev glad over, Anika Eibe har valgt at skrive den. Valgt at tage emnet mobning op i en roman, der ikke er fordømmende eller skrevet i voksensprog, men netop fanger essensen af ungdommen.

Marie er gennem lang tid mødt i skole med mavekramper og tunge tanker, for hun bliver dagligt udsat for grov mobning. Hendes eneste rigtige veninde er Nanna, der også bliver mobbet. Da Marie starter  9. klasse sker der noget. Et par af de populære drenge lægger mærke til hende, og hun føler sig pludselig som en del af noget større i klassen.

"Jeg prøvede desperat at efterligne hans bevægelser, men det gav alligevel et kille gib i mig da jeg mærkede hans tunge finde vej over mine læber. Mit første kys! Og med tunge! Jeg prøvede t følge med så godt jeg kunne, men jeg hade ingen anelse om hvad jeg foretog mig. Jeg var også forpustet indtil det gik op for mig at jeg skulle trække vejret gennem næsen."(Citat s. 35-36).
Marie står overfor nogle svære valg, da hun pludselig bliver mere populær. Skal hun gå på kompromis med sine mavefornemmelser, eller skal hun lade det ske, der sker, for endelig at opleve gode skoledage? Det er svært for Marie at vælge - hun vil så gerne være sammen med Jonas, den lækre fyr. Men der er også Thor. Og så er der Nanna og Daniel, som hun ikke kan forblive venner med, hvis hun vælge de andre. Hvordan tackler man den situation? Hvordan holder man fast i sig selv, når man ikke helt ved, hvem man gerne vil være?

Det er en rigtig vigtigt bog. Ligesom jeg skrev om Hjertet er 1 organ, synes jeg, denne bog bør læses af både de unge og deres forældre. Jeg synes også, den bør høre til i folkeskolens obligatoriske bøger. Den sætter tabubelagte emner i spotlightet og kunne i den grad give anledning til gode snakke i
skolen og derhjemme!

Bogen får 4/5 stjerner: ****. 

Bonusinfo: Jeg er aldrig selv blevet mobbet. Thank god for that!

3 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse. Har hørt så mange gode ting om denne bog på det seneste, må snart få den læst :-)

    SvarSlet
  2. Hej Julie. Mange tak for den fine anmeldelse og fordi du gav dig tid til at læse den. :-) Jeg r glad for at den kom godt frem og at du kunne lide den. :-)

    SvarSlet
  3. Helt enig, det er en bog der gerne skal læses vidt og bredt :)

    SvarSlet