onsdag den 6. april 2016

Åben


Af: Maja Petrea Fox
Forlag: Copenhagen Storytellers
Sideantal: 95
Originalsprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Copenhagen Storytellers. Alle meninger er selvfølgelig mine egne.

"Under København
med pulserende blodbaner
ridder vi skinnerne
langs graffitiens suk

Under København
lækker rørene
drypstenshuler
i indre by"
(Uddrag af XXVIII. s.56)

Åben er en digtsamling om Københavns beskidte natteliv. Om alkohol, sex, hash og tømmermænd. Jeg er vild med den rytme, mange af digtene indeholder, og vild med den verden der beskrives. Det er en verden, jeg ikke selv er så bekendt med, men digtene er dragende og beskriver de skæve eksistenser og nattens liv på en brutal, men samtidig smuk måde.

Digtsamlingen er inddelt som et døgn. En almindelig dag, der glider over i nat og ender som tømmermænd. Mens jeg læste digtene, fornemmede jeg dem næsten som en puls gennem kroppen. Rytmen, ordene, beskrivelserne smeltede sammen på en lækker måde. Også selvom der beskrives nogle beskidte ting, jeg ikke helt kan relatere til, føler jeg en hvis forståelse for nattens væsner og væren.

En digtsamling jeg helt klart vil anbefale, hvis man vil have et billede af storbyens natteliv på godt og ondt!

Digtsamlingen får 4/5 stjerner: ****.

Bonusinfo: Denne anmeldelse er skrevet mens Miss Congeniality har kørt i baggrunden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar